De Peugeot 206 is een droomauto voor velen. Sportief ingericht, een lust voor het oog en ook verkrijgbaar als een sterke cabrio om heel het jaar te gebruiken. Voor de mensen die achterin zitten, is de Peugeot 206 eerder een nachtmerrie, want het woord ‘achterbank’ werd niet vaak zo beroerd toegepast bij het bouwen van een auto. De Peugeot 206 met de vele types is nog altijd in trek – ook tweedehands, en dat is interessant. Weet jij waar je naar moet kijken bij het zoeken? En wist je dat de prijs van een Peugeot 206 voorruit van Autoglas Concurrent ook beschadigde exemplaren bijzonder interessant maakt?
Waar moet je écht op letten bij een tweedehands Peugeot 206
Een tweedehands Peugeot 206 is een leuke investering en kan voor veel plezier zorgen. Maar dan moet je wel weten waar je op moet letten bij het zoeken, zodat je miskopen en valkuilen kunt voorkomen.
Uitlaat en carrosserie – meer roest bij een gemiddelde 206
De Peugeot 206 is zonder twijfel een erg leuke auto. Het is echter geen auto waar je lange afstanden mee rijdt en de meeste eigenaren halen de 206 alleen uit de garage bij mooi weer. Dit heeft gevolgen voor jouw zoektocht. Allereerst is het belangrijk om goed te kijken naar de carrosserie en de uitlaat. Wanneer de auto veel gebruikt wordt voor kleine afstanden, dan roest de uitlaat van de 206 namelijk veel sneller dan bij auto’s waar vaak langer mee gereden wordt. En staat de 206 regelmatig stil buiten of op een vochtige plek, dan roest heel de auto sneller.
Een verroeste uitlaat is geen reden om de koop te annuleren. Geenszins, want er zijn genoeg uitlaten te vinden tegen scherpe tarieven. Het is alleen wel zo dat je hier rekening mee moet houden wanneer je een bod doet. Een verroeste carrosserie of veel roestplaten op de auto zelf zijn wel een reden om toch nog even verder te zoeken.
Problemen rond de vooras
De Peugeot 206 heeft net als veel andere auto’s zwakkere onderdelen. In dit geval gaat het om de stabilisatorstang en de fuseekogels. Dit merk je doorgaans al snel tijdens het proefrijden in de 206. Een tikkend geluid aan de rechter- of linkerzijde van de auto verraadt een kapotte stabilisatorstang, zeker wanneer de wegligging van de 206 ook allerminst prettig is.
Dit is iets om rekening mee te houden. Het vervangen van de stang zelf is een kwestie van een paar tientjes, maar heeft de vorige eigenaar te lang doorgereden met beschadigde stabilisatorstangen en fuseekogels, dan kan er meer schade aan de auto ontstaan zijn (en dat is niet altijd zichtbaar).
Kijk goed naar de remmen
Remmen spelen een enorme rol bij de veiligheid en zijn helaas dé onderdelen die het meest te lijden hebben van de manier waarop de 206 gebruikt wordt. Langere periodes stilstaan is gebruikelijk voor deze modellen en dat betekent dat de remmen vaak snel roesten. Een handige verkoper zal je vertellen dat een paar keer flink remmen helpt, maar dat is niet het hele verhaal. Wanneer je de roest eraf probeert te remmen, slijten de remschijven ongelijkmatig af waardoor je deze alsnog moet vervangen.
De kosten voor het vervangen van de remmen op de vooras alleen liggen al rond de € 100. Zeker iets om rekening mee te houden wanneer je een bod doet op een tweedehands Peugeot 206 dus.
Ruitschade aan de Peugeot 206
De kans op ruitschade is bij de Peugeot 206 niet groter dan het risico is voor andere automerken. Het is echter wel een doorn in het oog wanneer je net een Peugeot 206 gekocht hebt en ziet dat de auto ruitschade heeft. Nu hoeft een voorruit met een sterretje buiten het zichtveld van de bestuurder niet direct aangepakt te worden (zeker niet wanneer de ster er al lang zit en de auto alleen bij warm weer gebruikt wordt). Is het echter een scheur in het zichtveld van de bestuurder of een scheur met vertakkingen, dan moet de ruit wel vervangen worden.
Dit is een flinke klus die je in de meeste gevallen zelf niet kunt doen. Maar het kost je ook geen fortuin wanneer je kiest voor een after market voorruit. Let wel op: dat hoeft de verkoper niet te weten! Bied vooral een scherp bedrag waarbij je aangeeft hoeveel een nieuwe voorruit van de Peugeotdealer kost.
En dan de Peugeot 206 voorruit vervangen bij Autoglas Concurrent
De Peugeot 206 voorruit vervangen bij Autoglas Concurrent betekent het vervangen van de voorruit door een expert met een after market voorruit. Dat is een voorruit die aan exact dezelfde eisen voldoet als de Peugeot-voorruiten, alleen betaal je geen vermogen voor het merklogo dat toch niets doet op de voorruit zelf. Op de website selecteer je het model dat je hebt en binnen drie werkdagen zit de nieuwe voorruit erin tegen een scherp tarief, met garantie.
Met deze tips weet je precies waar je op moet letten wanneer je op zoek gaat naar een tweedehands Peugeot 206 en op welke punten je kunt onderhandelen over de prijs. Kun je een eerlijke prijs overeenkomen, dan heb je een van de leukste auto’s die Peugeot ooit gemaakt heeft na de noodzakelijke reparaties aan de auto.